Sunday, July 17, 2011

ulser mulut...

assalammualaikum....zyla nak bagitau ni yang sekarang ni zyla tgh menderita sakit ulser mulut.. aduh! sakit bangat sih.. korg mesti pernah kene jugak kan dengan ulser mulut ni... zyla akui, cuaca kat Bangi sekarang bukan agak panas tapi memang panas... sebb tu kot zyla mudah kene ulser ni.. 


dah masuk 3,4 hari jugaklah zyla kene ulser mulut ni.. dah banyak sangat dah air zyla minum sampai senak perut zyla dibuatnya... baru tadi zyla letak garam kat tempat ulser tu merebak.. betul2 kat tepi bibir.. ish2.. 


wlpn tgh menahan kepedihan , zyla ttp nak update blog sbgai aktiviti utk mengurangkan rasa sakit. sb ada bagitau zyla, bila tgh menahan rasa pedih utk mengubati sakut lakukan sesuatu benda yang boleh menarik minda kita utk tidak memikirkan akan kepedihan yang kita rasakan... mana zyla dapat tips ni.. dari doktorlah... mana lagi... kalau kita tgh sakit dan tak buat apa2.. nanti kita juga yang akan dok fikir pasal penyakit tu... 


sebab2 boleh terjadinya ulser:

  • Stres
  • Perubahan hormon
  • Jangkitan
  • Kekurangan zat makanan
  • Alahan
  • Rawatan radiasi
  • Rawatan kemoterapi
tapi zyla tak de pulak sebab2 yang kat atas ni... stress?? baru masuk sem baru belum stress lagi.. alahan? panas kot.. ntahlah..

dan jugak bila kene ulser ni kan.. kita akan rasa:

  • Rasa membakar di dalam mulut
  • Kesakitan
  • Ketidakselesaan yang berpanjangan
  • Hilang selera makan
  • Demam
ni betul.. rasa tak selesa yang berpanjangan nak bercakap pun susah...kesakitan jangan cakap la..  hilang selera makan... bukan hilang lagi.. memang selera makan macam dah tertutup buat selama-lamanya...

oleh sebab ulser ni memang memudaratkan kesihatan... kita kene amalkan perkara di bawah sebagai panduan bersama ya :

Cuba petua di bawah untuk menghilangkan rasa sakit :
  • Berkumur dengan bahan kumuran antiseptik.
  • Sapukan gel analgesik atau gel penahan sakit
  • Kekalkan kesihatan mulut yang baik.
  • Makan makanan yang lembut.
  • Kurangkan makanan pedas dan berempah.
  • Minum air secukupnya.



gambar: sumber Google...





4 comments:

miezah said...

aduh !..
saket !..
sabar yer ..
miezah pn penah alaminya ..
lame2 6ti baek lar tuu .. ^_^

Fathin Fazila Razali said...
This comment has been removed by the author.
armouris said...

lagi info tentang ulser mulut di SIHAT SELALU - Ulser Mulut Boleh Menyebabkan Barah

Fathin Fazila Razali said...

thnk bagi lebih banyak info.:")