Tuesday, July 05, 2011

IPS UTK AWK MAAFKAN SAHABAT YANG MELUKAKAN HATI...




Tiada insan yang sempurna dalam dunia ini.
Diri kte pun mcm tu jgk..serba kekurangn..  inilah  lumrah kehidupan

lantaran itu.jgn terkejut..sekiranya suatu ketika sahabat karib kita melakukan sesuatu atau membuat kte rasa kecil hati dan terluka..

kesilapan memang selalu terjadi dalam persahabatan.Seringkali kte pandang sebelah mata saja..Namun ada ketikanye ada perasaan yang membuatkan kte rase susah utk maafkan die..lebih-lebih lagi jika die melakukannye berulang kali..

p/s sy paham perasaan awk..jadi awk kena bersabar..ingt allah swt...cuba pikirkan yang positif..

Awk kena tahu memaafkan sahabat yang melukakan hati awk itu kerana perbuatan itu sgat mulia...
jgn hanya sekadar maafmu hanya di bibir...
sedangkan di hati masih membara marahmu...
Sentiasa Berdoa agar Allah swt lembutkan hati anda untuk memaafkan die

§  maafkan shabat dengan hati yang ikhlas..tentukan apakah yg perlu anda maafkan..supaya kelak tidak ada lagi dendam dalam hati mu...
§  berdoa dan bertawakal sebelum berdepan dengn sahabat...fikirkan cara utk mengatakan bahawa awk sudah maafkan die.
§  Andai dia dtg memohon maaf..usah buat tidak peduli dan bersikap seolah2..tidak ada apa yang berlaku..   atau erti kata lain "Tiada maaf bagimu."..maafkan die Ok??=)..insyaallah..hati mu akan tenang
diberkati Allah swt...insyaallah...Assalamualaikum

karya seorang yang zyla tak kenali.. Nur Alia.. terima kasih atas nukilanmu.

Setelah baca nota ini zyla tiba-tiba teringatkan seseorang
Memang zyla akui, kadang-kadang hati kita ni degil untuk memaafkan atau nak wat benda yang kita yakin kita boleh buat.. sebab apa semua ini terjadi? Semestinya kerana bisikan halus yang sentiasa nak kita bermusuhan. Sungguh zyla sentiasa sabar dan berdoa agar apa yang sedang berlaku ini akan berakhir jua. Biarpun saat dia datang nanti , zyla akan melapang kedua-dua tangan zyla buatnya. Bukanlah nak tunjuk baik bila orang baca entri ni tapi sebab dah beberapa kali wat entri tentang dialah zyla dapat nota dari Nur Alia ini. See.. mesti ada yang prihatin..
Zyla tak nak paksa.. tapi sebenarnya zyla ada sebab kenapa macam terdesak sangat nak berbaik dengan dia. Suatu hari zyla sedar, masa itu sudah tamat sebab mulai saat itu zyla mesti melangkah kepada satu lagi fasa kehidupan yang tidak memberikan zyla ruang langsung untuk memikirkan dirinya. Sudah berulang kali zyla katakan itu saja masa yang zyla ada. !!

Zyla berharap hari yang zyla tunggu akan tiba jua. Biarkan lambat asalkan silaturrahim antara kami akan kembali terjalin sehingga akhirat. Insya Allah. Bersamalah kita mendoakan kebaikan. Kepada sesiapa jua yang mengalami masalah seperti zyla, janganlah mudah berputus asa. Api kita tak leh nak lawan dengan api jugak. Hanya diamkan diri dan didik hati sahabat itu dengan hati serta niat kita.. tidak lupa juga yakin bahawa Allah Swt akan bantu kita. (^_^).. salam.. 

No comments: