Wednesday, September 28, 2011

saya bukan orang yang teliti

assalammualaikum..

amboi pagi ni je zyla dah update 4 entri dalam masa 2 jam.. aduh. macam nilah kalau idea ada nak melalut kat blog ni.

Hari ni zyla belik-belik buku EXCEL zyla.. tak lama lagi, akan didedahkan dengan UBS Software utk aaccounting..

semalam chat dengan kawan, zyla tanya dia nanti ada exam apa lagi.. yelah semua tahu kan sekarang ni pelajar-pelajar UITM peringkat Diploma sedang menghadapi Final exam. so dia bagitau zyla, yang paper dia yang paling last dan memang paling susah iaitu Account. Pergh! memanglah, akaun tu susah derr.. zyla yang memang major dalam account ni walaupun ada basic pun masih goyang lagi.

nak stdy akaun ni kene teliti dan peka.. kene fikir betul-betul sebelum nak mulakan buat akaun tu. nak buat journal, ledger, financial statement position, statement of owner equity and so on.. bukan tu je, kene alert nak guna formula yang mana nak kira depreciation, reducing balance method atau straight line method.. 

zyla akui zyla bukanlah orang yang terlalu teliti dan saya selalu careless! terutamanya masa exam! memang lingkuplah zyla kan..cuma satu je zyla syukur sebb memang dah ada basic skill dalam bidang ni.. so tak melatah sangat..


kalau ada yang kat luar sana nak ambik akaun.. zyla amat-amat menggalakkan.. sebabnya Malaysia sekarang ni kekurangan akauantant dan mereka yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam bidang akaun ni..

tapi jangan pulak zyla careless masa kat airport sudah... haha.. gila weh!! kalau ada apa2 yang tertinggal masa zyla nak naik  kapal terbang atau belon ( bahasa orang sarawaklah).

macam mana nak rawat penyakit careless zyla ni?? nasib jugak zyla ni bukan jenis yang kisah kalau ada apa-apa yang berlaku.. sebab dah tahu tu kesilapan zyla.. nak kisah buat apa ??

harap masa kerja nanti zyla tak ada careless lagi.. kang, hancus kerja zyla.. 






5 comments:

Isteri Encek Bard said...

betul tu zila IEB pu rasa yang nagara kita ni kekurangan orang dalam bidang akauntan ni

Zyla said...

tulah... zyla pun amat2 alukan sesiapa je yang na stdy akaun ni. tak rugi pun. bidang akaun ni variable sebenarnya.. ramai yang tak tahu.

Sya_Merpati Putih 88 said...

dlu mase zaman study sy tk berapa minat account dengan math...now, bila dah kerja kena pula kerja bahagain account..huhu..=__=

Zyla said...

ye ke??? memang akak.. benda yang kita tak minat tulh nanti akan jadi pekerjaan kita. :)

aamalinaazman said...

heee
akaun?
sukee...tapi x berpeluang nak bljr tu ms kat U
heee
chayok2 cyg!