Monday, September 12, 2011

nak uruskan masa.. boleh tolong zyla tak?

assalammualaikum.. 

Sebelum zyla nak turun jap lagi nak buat discussion group untuk tugasan mega zyla yang akan dibentangkan minggu  depan, Insya Allah.. zyla nak buat entri terakhir untuk hari ini. Esok mungkin tak boleh nak update blog sebab jadual zyla sangat padat dan zyla nak selesaikan beberapa tugasan tanpa menghabiskan masa dengan online! rasanya boleh tak? kalau korang, dalam satu hari tu kalau tak online boleh tak? kecualilah kalau kat rumah tak ada internet kan? huh! itulah yang berlaku pada zyla sekarang ni... 

zyla akui, sejak ada blog ni zyla rasa macam tak boleh nak berpisah daripada blog ni walaupun sehari! memang nak belik-belik je blog ni.. Fb ? sorry zyla memang bukan jenis yang suka sangat nak scroll FB,, tak best! yang zyla nak update entri dan tulis apa saja yang terlintas dibenak fikiran zyla. kiranya setiap hari dan ada masa terluang memang zyla akan on lappy dan terus online! penat? memanglah.. gila apa tak penat? seharian kat kolej lepas tu balik dah terus online? tapi semua tu zyla tak kisah janji zyla puas.. tapi keburukan yang zyla dapat ialah, zyla tak mampu nak uruskan masa dengan berkesan. lebih-lebih lagi hari sabtu.. memang melekat kat blog jelah..

disebabkan subjek-subjek yang zyla ambik sekarang ni dah semakin mencabar dan memerlukan zyla untuk memberikan fokus yang lebih kepada note dan formula , zyla nak ubah rutin harian zyla. berblog setiap hari boleh tapi mybe sebelum nak tidur.. itu pun kalau boleh.. zyla berharap sangat yang zyla boleh berubah. hehe~~~ motivate diri sendiri ni.. yelah, zyla sekrang tinggal dengan kawan2.. so manalah diorang berani nak tegur zyla kan? kalau ada kakak senior zyla tak apalah. 

ayah zyla pun selalu pesan jangan fokus dengan blog sangat stdy tu penting!!!.. yes!! papa, along odw nak perbaiki diri along dan kembali kepada along yang lama..

terus terang, walaupun masa sekolah dulu zyla bukanlah pelajar yang bijak sangat tapi zyla bukan jenis yang melekat depan lappy macam adik2 zyla yang lain. sebba masa tu motif zyla nak lulus dengan cemerlang dalam SPM... haha... 2 tahun zyla "berpuasa" daripada berfoya-foya.. hehe.. tapi alhamdulillah hasilnya masih terasa sehingga hari ini...

zyla nak jadi macam diri zyla yang dulu.. itu pun sebb mak zyla sentiasa ada disisi zyla.. dulu mak zylalah yang selalu temankan zyla belajar sampai lewat malam, tapi sekarang? walaupun ada yang nampak zyla macam seorang yang matang.. tapi sebenarnya TIDAK!!.. zyla masih lagi memerlukan mak zyla untuk monitor zyla supaya zyla sentiasa ingat yang masa tu tak akan tunggu zyla dan tak akan kembali lagi..

pengalaman zyla sem lepas memang buat zyla terkedu sendiri.. sebb sem lepas memang zyla tak cukup masa.. 24 jam dalam sehari tu memang macam tak penah nak cukup.. terus terang semester ni pun belum sehari zyla keluar sekadar untuk berfoya-foya, setiap sabtu dan ahad zyla memang dipenuhi dengan tugasan kuliah zyla.. 

zyla tak nak banyak cakap tapi nak amalkan beberapa tips yang zyla dapat dari EN. GOOGLE kita... 

  • Faham mengapa selama ini anda rasa seperti tidak cukup masa.
       sebab zyla selalu nak online walaupun sibuk!
  • Sedar mengapa anda rasa sukar untuk mengikuti jadual waktu anda.
                                    
       sebab minda ni asyik ada idea je nak buat entri. dan selalu rasa.. alah masa
       ada banyak lagi dan selalu bertangguh!          
  • Kuasai teknik untuk mengawal 'mood' anda untuk belajar.
       hah! sejak dari sem lepas mood zyla untuk belajar memang dah hilang entah
       kemana.. sekarang pun masih missing lagi.. alah!!!
  • Mampu menyiapkan kerja anda dalam masa yang ditetapkan
       itu yang sedang diusahakan sekarang.. listkan apa yang perlu zyla siapkan..




mulai sekarang zyla nak ubah dan cari diri zyla yang dulu.. haha.. rindukan masa zyla selalu fokus dengan stdy, rindu nak bangun pukul 4 pagi dan mula menelaah, rindu bila dalam satu hari tu zyla dapat sempurnakan semua tanggungjawab termasuk tunaikan solat 5 kali sehari.. masya Allah.. kadang-kadang tu disebabkan sibuk dan tak tentu hala zyla selalu miss nak solat.. hurm. itu yang tak suka.. so zyla hope zyla akan dapat berubah demi masa depan zyla sendiri.. doakan zyla.. boleh tak?

dah-dah... cukup sampai disini zyla membebel sebab azan Isyak dan bergema..

zyla undur diri dulu.. assalammualaikum.. jumpa di hari yang mendatang oky.. 

(^_^)










No comments: