Sunday, September 18, 2011

dah pandai masak~~

assalammualaikum..

p/s: bila-bilalah korang baca entri ini sebab ini auto publish... so masa korang baca zyla sedang sibuk... tak sihat. haha..

dah baca tajuk di atas.. ?? zyla ni memang asalnya wanita.. belum kahwin lagi. tapi tak cari calon dulu..kalau dah umur 18 ke 20 tahun mesti mak cik-mak cik kat sebelah rumah sibuk nak tanya kat mak kita.. " anak gadis kau dah pandai masak ke?".. amboi mak cik nak jadikan menantu ke? anak mak cik dah cukup syarat? .. haha.. sengal je zyla ni.

dulu masa lepas SPM, zyla terus kerja kat kedai makan, tak sanggup nak duduk rumah 6 bulan! boleh gila zyla kalau tak ada kerja.. lama lah jugak zyla kerja... Barakah Kafe, dengan gaji rm500, makan dan tempat tinggal disediakan dan cuti sebulan sekali. aduh. itu yang tak suka tu.. syukur sekarang tak kerja sana lagi. alah, masa zyla kerja tu memang zyla akui zyla tak reti nak masak. kalau masak pun, huh! makan sendiri pun tak lepas. tapi pelik bila orang kata, tengok gaya zyla pun tahu zyla pandai masak.. lorr. korang tengok je.. belum rasa lagi. kalau korang rasa memang korang dh tak pandang zyla lagi.. haha..

apapun tak pernah lagi zyla masak air sampai hangus oky.. makanan yang paling zyla pandai masak, memang tak boleh lawan lah.. ialah maggi.. haha.. itu zylalah chefnya.. mak zyla pun belajar dengan zyla mcm mana nak masak maggi.. ( tipu je).

mcm yang sedia maklum, zyla sedang belajar sekrang. so memang menetap jauhlah dari family. dalam setahun, kalau zyla balik sarawak je dapat merasa masakan mak. bila hari-hari makan luar, bukan setakat duit je kering tapi tekak pun dah loyar.. yeaks!


tak tahulah kenapa tetapi sejak duduk hostle ni rajin pulak zyla nak masak.. masak apa? berbekalkan skil2 memasak yang zyla ada semasa bekerja dulu, zyla try buat nasi bubur campur kentang..

ini dia rupa bubur yang zyla baru masak... korang rasa sedap tak? ish. zyla ini bukanlah tak reti masak sangat tau.. at least tak masin sangat oky...





nak jugak ke zyla bagi resepi?

bubur nasi  kentang sakura

bahan-bahannya:

beras, suka hati koranglah nak masak banyak mana.

garam, jangan taruk banyak sangat kang masin.

kuib ayam, ikan bilis pun boleh..kalau nasi tak banyak letak satu kuib dah cukup sebb letak garam jugak.

cara2 memasak:
- basuh beras bersih2.. masak bubur tak sama dengan masak nasi, beras tak payah taruk banyak sangat. kalau makan sorang, satu genggam dah cukup.
kentang potong dadu. 
lpas tu letak air banyak sikit. biarkan nasi dan kentang tu jadi lembut. pastikan air sentiasa ada. kalau air korang tak tambah alamatnya jadi nasilah pulak.. 
biarkan sehingga betul-betul nasi dan kentang jadi lembek..lepas tu baru letak garam.
bila korang rasa bubur tu dah nak masak dan tak payah nak tambah air, barulah korang masukkan kiub tu..

p/s: kalau nak sedap lagi korang letak mentaga.. aduh! sedap..
senang kan.. selamat mencuba.. 

masak dengan kasih sayang, Insya Allah.. sedopp.. walaupun bahan tak cukup..
tak payah makan luar lagi, masak sendiri je dalam bilik. 

kalau kawan cakap tak sodap. jangan ajak dia makan lagi.. haha..

amacam.. zyla ada bakat tak jadi chef?? haha..eyh.. salah-salah, bukan chef.. bakal isteri?


















9 comments:

Ezad Skytech said...

hee...nampak sedap je bubur tu..nak sikit..hee~

Fathin Fazila Razali said...

ambiklah... save gmbr tu.. haha..

visitme@FaTiN cOrNeR said...

dh pndai masak dh tu..dh blh dh buat calon..hehe..

Fathin Fazila Razali said...

fatin, zyla masak ni je ek utk bakal suami..hahha.

fiq. said...

perghhh,,, canggih nye, masak kat kolej ni bagus, boleh jugak isi perut yg kosong.

Fathin Fazila Razali said...

tahu tak pe.. bkn tu je blh jimat..

fiq. said...

ha`ah, , betoi tu

Terbang Bersamaku said...

kalau dah jadi student nak save budget slah satunya masak sendiri...

btw, thanks sbb sudi singgah blog sy, salam perkenalan..(^___^)

Fathin Fazila Razali said...

mmglah... event dpt elaun mara pun kene jimat jugak.. sama2.. saya suka entri awak... salam perkenalan jugak.