Saturday, August 13, 2011

blogger kene ada skill buat entri

assalammualaikum... 

pagi2 lagi zyla dah usha apa yang ada kat dashboard.sekali lagi pasal blogger. apa yang menarik perhatian zyla ialah entri blog Adamainaa..>>kenapa blogger lama suka kritik blogger baru... bila zyla buat blogwalking.. mmg seribu satu jenis blogger yang zyla jumpa... mcm2 entri yang zyla baca. aduh! smpai penat zyla menghadap lappy ni. ada jugak blogger yang saling "berhentam"... sekali zyla usha.. kebanyakkan follower diorg ni sama je. 

pasal mengkritik blogger baru ni.. kalau tujuan utk jadikan blogger yang baru tu makin baik dlm menulis entri tak apalah jugak.. tapi kalau setakat nak tunjuk hero.. baik tak payah... mana ada org tulis blog, sehari dua terus popular, sebulan dua buat blog , follower dah ecah 1000 lebih... mcm zyla ni yang baru join blogger pada mula2 hanyalah utk suka2, dah 5 bulan zyla berblog... tapi follower baru je takat 124 org.. tapi zyla tak kisah.. sebab zyla tahu masih banyak lagi kekurangan dlm setiap entri yang zyla hasilkan... follower zyla bertambah ni pun sebab abg Ben.. Kalau tak sebab dia dan  kak Niena,isteri Encek Bard dan kakmimi ni komen kat entri yang abg ben buat ttg zyla.. rasanya zyla pun tak akan makin serius utk jadi blogger yang baik.. belajar mcm mana nak buat entri...

utk blogger2 yang senior berilah masa utk blogger baru ni belajar utk jadi baik dlm blogger ni... bukannya diorg 24 hours menghadap lappy dan blog ni... sebab kdg2 zyla pun terasa jugak bila baca beberapa entri ni.. mcm mengata je... ish.. 

satu lagi entri yang menarik perhatian zyla.>>.sesuatu yang amat aku kecewa melibatkan blogger baru..
bacalah sendiri entri ni.. sebab yla tadi pun tak komen... dh banyak sangat yang komen.. so zyla jadi silent reader je.. tapi statement abg ben yang satu ni buat zyla terfikir.. " Aku dulu berpandangan seperti dia dan ternyata aku salah ! Cuma tika tu , padangan aku tu dibalas dengan entri yang cukup sinis "   


maaf ya abg ben zyla copy entri abg ben.... tapi zyla fhm maksud ni.. maknanya, blogger yang kita anggap sifu hebat dan kita mula nak contahi dia, tapi dia?.. dlm situasi zyla pulak... antara kwn2 yang masih baru join blogger ni, blog zyla lbh bnyk buat entri yang tidak bersangkut paut dengan peribadi zyla secara mendlm. lebih tertumpu kepada isu2 semasa dunia blogger ni.. ada tu ckp blog zyla hebat sebab Abg Ben follower dan pernah jenguk sni.. abendalah.. kalau abg ben terjah apa salahnya.. kalau ada yang kurang blhlah dia betulkan ? biasanya mula2 blogger baru ni nak berblog diorg akan sibuk ttg template, gadget, gmbr mana yang sesuai utk ditepik kat sidebar tu dan memastikan follower meningkat setiap hari. zyla pun dulu mcm tu.. byk gmbr zyla yang zyla letak kat sidebar.. tapi masa tu follower tak ramai lagi.. sekarang ni bila zyla makin berani nak menulis, zyla ubah suasana blog zyla.. lbh baik letak bloglist, dan gadget2 yang biasa je..byk kawan yang baru nak berblog ni minta tunjuk ajar zyla.. zyla dulu pun belajar sendiri mcm mana nak buat entri yang berkualiti... zyla mmg amat menitik beratkan nilai entri yang zyla buat daripada gadget yang ada kat sidebar zyla sebab org dtg ke blog kita sebab nak baca entri kan?dan zyla pun nak menggalakkan kita semua kaum blogger ni utk jadi pemikir yang baik dan mungkin selepas ini berilmu!!! bukannya nak buat entri yang entah sorg pun tak fhm maksudnya... bukannya terjah, tinggalkan jejak, follower lepas tu terus blah dah tak dtg2 lagi. zyla tak adalah niat nak jatuhkan mana2 kwn blogger baru.. tapi zyla harap diorg taklah mencarut sgt dlm blog 
ni.. kang tersilap cakap, ada yang terasa.. lain pulak halnya nanti.


zyla tak nak cakap banyak.. sebab nak akan ulas topik yang sama je.. :")..


7 comments:

Aien Not Alien said...

salam perkenalan..

tertarik dengan komen awak di entri adamainaa membawa saya kesini... macam skema sangat ayat ni..huhu.. saya suka luahan awak pada entri ni...
sebagai newbie saya juga macam awak, sibuk dengan itu ini nak letak kat blog..hihi.. sekarang letak yang penting2 je.. ^_^"

Zyla said...

biasalah.. bila kita tgk blog lain yg lbih cantik lbh lawa kita pun nak jugak... sibuk cari mana website nak tambah gadget.. entah apa je lagi benda nak di download... tapi sebenarnya kita hnya perlukan ruang blog yang kemas dan tak berselerak...tapi skrg zyla dh tak kisah dengan semua tu yang penting isi entri kita tu... selamat maju jaya dlm dunia blog!

Izzati Liyana Sabri said...

agak-agak blog saya serabut tak? hihi.

tapi betul lah. kalau da famous, tak payahlah nak hentam yang baru. dulu, dia pon mcm kita jugak. tapi dia dah famous boleh lah nak gebang sikit kan. kalau cakap lebih sikit, kang nanti ada yang cakap jealous. tapi tu lah hakikatnya. semua pun nak menang. saya lagi suka diam kalau orang hentam-hentam ni. takde mase nak masuk campur. kena kat diri sendiri pun diam sajalah labuuu.. hihi. :)

RuMaH TuA said...

Sentiasa mencari yang lebih baik...
Sama2 kita usaha cik zyla...
(^-^)y

Zyla said...

insya allah baitilatiqa....

Cahaya Kehidupan said...

Just be yourself,then ask yourself,kamu berblog sebab apa.jika kamu dah tahu sebab apa kamu berblog,barulah kamu akan dapat kepuasan dalam berblog.insyaAllah..selamat berblogging =]

Atan Johari said...

Erm....faham dengan perasaan awak....kita sama jerr...tak kisahla...janji kita berblog ni hanya untuk bermain dengan keyboard dan buat entri tentang apa yang kita dan orang lain suka...kan...kan...kan...(^_^)