Tuesday, August 16, 2011

ingat wahai adik.. kau takkan berada senntiasa di atas.

assalammualaikum.. 



"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil).Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu?Baginda menjawab: Riak."
(Hadis riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi)

Tiba2 je zyla teringatkan seorang junior zyla ni. Sejak tingkatan 1 dia sentiasa bersama dengan zyla. tak tahu kenapa dia selesa sangat bila dengan zyla.. sehinggalah hari ini pun dia masih lagi ingat dkat zyla wpln sudah lama kami tak bersua. syukur alhamdululillah... ada juga adik2 yang sudi igt dekat zyla. 

Masa peperiksaan SPM yang lalu, mesti heboh dengan result adik2, kwn2 dan saudara mara korg. Termasuklah zyla.. pun sibuk jugak nak tahu keputusan adik2 zyla... sibuk nak tanya kat kwn2 zyla.." weh! adik kau mcm mana?".. tak kisahlah result adik2 zyla tu terlalu bagus ke, sederhana ke, teruk ke, tak seimbang ke.. SPM belum menentukan segalanya lagi kan?.  zyla sendiri pun sekadar dpt kptsan yang sederhana je. alhamdulillah.. mmg tak target tinggi2 pun... tahu kemampuan tak smpai situ..:")..

satu hari tu, Junior zyla ni... laa.. lupa nak cakap nama dia Afieq... mengadu dekat zyla.. yang kwn dia ni dok merendahkan dia... kalau dlm SMS tak apalah jugak.. ni smpai sindir2 kat wall Fb... Apa kes ni? janganlah pandang rendah sangat dekat kwn2 tu. ish2.. tahulah awak tu pandai, tapi belum lagi menduduki SPM kn? tahun ni baru nak SPM? akak cabar awaklah adik.. meh sni!

yang zyla dan kakak Afieq ni pun tiba2 blh jadi panas kat wall tu.. mcm2 kiteorg komen..pelik kan? org luar yang sibuk nak kritik itu dan ini. sebab zyla mmg dh kenal Afieq tu masa dia frm 1 lagi zyla tahu kemampuan dia kemana. ish2. mungkin rezeki dia tak ada kat SPM tapi siapa tahu dia akan berjaya jugak kelak kan?

wahai adik.. jangan lah riak dengan posisi sekarang. mungkin adik tak ada kakak2 atau abg2 senior utk dijadikan contoh atau panduan dlm akademik ni.. utk pengetahuan adik, dh ramai sangat pelajar2 yang dahulunya mmg hebat disekolah, kirannya mmg cemerlang gemilang dan terbilanglah.. smpai mak akak pun tanya akak.. " blh tak alg jadi mcm diorrg".. kecik hati akak... tahulah akak ni tak berapa sangat dlm akademik masa sekolah dulu.. tapi akak masih mencuba demi masa depan dan harapan mak akak.. nak tahu apa jadi kat diorg? kecundang.. adik igt senang ke nak maintain dlm akademik ni akan ada masanya jugak kita akan jatuh. akak sendiri pun dh merasai semua tu. 

selagi adik tak jejakkan kaki ke IPT, janganlah rasa diri tu hebat sangat, kat IPT nanti adik akan dicabar dengan subjek2 yang lebih berat lagi. ingat. kita ni bukan dipandang dari segi akademik je tapi kemahiran hiudp yang kita ada. owh! selalu dpt anugerah pelajar terbaik ye dik? adik akak Fahim yang sekarang ni pun pegang anugerah tu kat MRSM pun sentiasa cakap kat akak, dia pandai atas kertas je.. kalau nak suruh dia buat benda lain mmg dia tak reti.. lebih banyak bertanya dengan akak. 

kawan2 akak sekarang ni pun banyak yang dh sedang menuju ke puncak... ada yg stdy law, doktor,akauntant , cikgu, jurutera dan mcm2 lagi.. diorg sekalipun tak pernah nak menyombong dengan akak. sekali pun tak pernah... cikgu pun kalau tahu perangai adik mcm ni dia akan target adik dpt berapa masa SPM nanti. ingt, mak ayah dan cikgu kita je lebih tahu apa yang kita mampu lakukan. ilmu ni Allah SWT suruh cari bukan nak jadikan kita ni riak tapi bersyukur sebab kita ni mahkluknya yang berotak.. dan juga ilmu tu untuk membantu org lain.. kalau betullah adik ni pandai, org bijaksana adik akan lebih merasa malu bila dada tu makin dipenuhi dengan  ilmu. 

p/s: maaflah kalau ada yang terasa. tak berniat nak menyinggung perasaan sesiapa.





kalau ditakdirkan nanti roda adik berada dibawah.. jangan bersedih hati  , mungkin masa akan datang nikmat yang lebih berar Allah SWT akan kurniakan utk adik... adik, akak bercakap berdasarkan pengalaman akak.. jatuh bangun, menang kalah semua akan dan merasa. 

No comments: