Tuesday, August 09, 2011

assalammualaikum..

sebagai manusia ni kita ada tanggungjawab yang perlu ditunaikan dan juga tanggungjawab tu bukan saja perlu bahkan rutin kehidupan kita. kalau korg cakap yang tanggungjawab tu membosankan untuk dilaksanakan , adakah kehidupan korg lengkap tanpa tanggungjwab tersebut?

pelik. zyla hairan dengan sesetengah org. Malas, bosan, tak penting, ada kelonggaran.. itulah yang zyla sering dengan bila ditanya kenapa tak tunaikan tanggungjwb tersebut. ya, mmg asasnya adalah solat tapi ibadah berpuasa yang hanya setahun sekali ni pun korg tak larat nak tunaikan. kenapa? sebab tak bersahur? itu bukan alasan. jangan tipu diri korg sendiri bila hati korg mengusik.. " weh! kau boleh tahan lagilah smpai berbuka nanti, tak payah nak masak maggie sekarang!"... tak terdetik rasa cuak ke kat hati tu. mmg zyla akui, berpuasa pun ada beberapa kelonggaran yang membolehkan korg berbuka. tapi tolonglah jangan amalkan budaya "budak-budak ni".. adik zyla yang umur 10 tahun tu pun puasa smpai berbuka tau... kalau tak bersahur pun dia tetap pergi sekolah, balik rumah pun tak pernah nak merengek nak berbuka. langsung tak pernah kata yang dia haus sangat.

tak penat ke nanti nak ganti puasa tahun depan... puasa tahun lepas seblm Ramadhan ni kembali korg betul2 dah habis ganti ke... tahu tak  betapa nikmatnya bulan puasa ni.. salah satu kenapa kita disuruh berpuasa sebab nak rehatkan sistem penghadaman perut kita ni, tapi nanti raya mmg korg melantak habis-habisanlah kan.. satu lagi untuk pengetahuan semua, kerana berpuasalah ilmu kita senang nak masuk.. apa yang kita buat menjadi dan kalau kita tgh exam, sudah tentu kita blh menjawab dengan cemerlang... zyla tipu je? korg ni tak pernah baca ttg insan2 yang berjaya ke? yang asalnya hidup susah tapi bila exam... result dia gempak giler.. dulu masa sekolah, zyla dan Fahim sanggup berpuasa sebab nak mudah jawab periksa wlpn ayah tak kasi...

lagi2 bulan Ramadhan ni.. apapun yang korg doakan.. Insya Allah termakbul... tak nak ke semua tu? apa yang paling penting dlm kehidupan korg kalau bukan semua ni? dlm setahun? sekadar nak tunggu birtdy pakwe korg? mcm tu?..

maaflah kalau entri zyla kali agak pedas.. tapi itulah hakikatnya... berubahlah... tiada apa yang penting dlm dunia ini utk kita kejar.. nanti mati kita tak bawa apa2..

2 comments:

.izzati liyana. said...

bagus kalau ada niat nak ganti. kalau tak? mereka ni memang teruk. adik saya 7 tahun pun puasa full dah. for the first 2 days jeh dia bising sikit. lepas tu, elok jeh..

Fathin Fazila Razali said...

tulah... zyla hope diorg ni berubah...