Thursday, October 27, 2011

baik-baik boleh kan?

assalammualaikum...

yeah! sekali lagi zyla menaip entri.. rasanya dalam minggu ni hari nilah zyla publish 3 entri. harap ini yang terakhir.gile beb! jap lagi nak belek-belek buku, nak cari apa bendo nak ditanya dengan lecturer esok. 

zyla nak tanya pendapat korang, kalau korang dengan kawan baik korang, kiranya yang paling rapat dengan korang, biasanya korang akan panggil dia dengan nama yang macam mana?? "kau", "wei", dan macam-macam lagilah. tapi yang zyla pasti memang gempaklah kan. nama pun dh dengan kawan baik kan. tak kan nak ambik hati.

tadi masa zyla pergi isi air, zyla dengar sorang minah ni tengah hallo2 dengan kawan dia, lelaki tak silap, bukan zyla yang pasang telinga dah dia memang dekat sangat dengan zyla, rezeki zyla lah nak dengar perbualan diorang. yang tak boleh blah dan buat zyla rasa nak terkentut ialah.. dia boleh cakap macam ni..

" ni akulah.. kau ni dah bahagia sekarang terus lupa aku, Babilah kau, bodohlah kau"

amboi! masa tu aish! zyla ingat satu je, hal kau kau punya pasal, hal aku aku punya hallah!.. kalau lah budak 
tu kawan zyla atau junior yang zyla kenal memang zyla dah azan Subuh dan kat telinga dia. bukan nak tunjuk baiklah, bukan nak cakap... " wei! aku baik siak!!! jadikan aku contoh" bukan macam tu.. tapi sebab zyla faham dan amalkan etika kita dalam bersahabat ini. weh! manusia tu, hormatlah, yang pergi panggil BABI tu buat apa?????? mak bapak hang dah terlebih ajar ke hang yang tak makan ajar?? aish!!! kuang ajo!

bagi zyla orang yang macam ni memang tak ada tamadun. wahai manusia! dahlah kita ni ilmu pun masih rendah lagi janganlah makin rendahkan maruah diri kita dengan sifat-sifat yang tak sepatutnya. At least ada juga yang hormat kat kita. dan kene ingat sebelum nak orang hormat kat kita, kita yang hormat dengan orang dulu.. tak kanlah bende simple ni pon nak kene tegur ? nak kene ajar? jangan berlagak sangatlah, jangan berani sangat panggil orang dengan nama macam tu? nanti tak ada orang nak kawan tau! nak dekat pon diorang takot!


apalah nak jadi sekarang ni??? hope adik-adik zyla tak macam ni dengan kawan-kawan.. kalau tak nak kene jugak tuh!


Upin dan Ipin ini pon tau macam mana nak respect orang takkanlah awak yang dah masuk IPT ni pon tak leh fikir dengan lebih baik? dah tahu kita ni memang tak baik, memang tak pandai.. jagalah etika diri elok-elok ada juga orang nak respect dan pandang tinggi kat kita tau! tak payan nak moden sangat.. cukup teknologi je moden..






2 comments:

aimie amalina said...

penah gak dgr cm tu
aisssshh
dasat gile kan
x taw la nape panggil owg dgn cm tu..
emmmm..

Fathin Fazila Razali said...

tahu tak pe. pelik zyla.. kalau org dah panggil zyla mcm tu.. mmg taklah zyla nak layan lagi.