Monday, September 24, 2012

pesan mak.

assalammualaikum...

tetiba teringat pulak kat mak zyla.. entah apa dia buat kat rumah sekarang ni ek?? ke tengah buat minum petang?? sembang2?? baca buku??? atau dia dengar program ADILA kat klasik nasional??

kalau duduk kat rumah, mak selalu pesan itu dan ini.. bangun pagi aje, dia akan berborak dengan kteorang... sayang sangat kat mak ayah zyla.. yang paling best tentang mak zyla sebab dia sporting. lagi satu mak zyla ni banyak general knowledge yang dia tahu.. walaupun dia duduk rumah, kemas rumah, buat kuih, jahit baju, mengurut orang (kadang2), tapi  banyak jugak benda yang dia tahu dan ambil tahu.. cuma yang lucunya bila ayah cakap. " kalau mak tu online kak long, habis semua pasal artis dia nak tahu..".. hehe. memang mak zyla suka sikit pasal gosip2 artis ni.

mak selalu pesan kat kteorang, lepas sembahyang tu jangan lupa baca doa. Al fatihah pun jadilah.. mula-mula zyla tak faham.. sebab mak tak cakap pulak sebbnya.. rupa2nya mak tak nak anak-anak dia jadi sombong dengan Allah SWT.. zyla pernah terbaca hadis ni, mengatakan, kalau kita sembahyang tapi tak berdoa dan menadah tangan depan Allah itu samalah macam kita sombong dan bongkak.. sebab nya berdoa bermaksudnya kita meminta restu, pertolongan dan mengadu dengan Allah.. DIA kan yang menciptakan kita, Hanya Dia aje yang tahu hati kita.. Dia lebih tahu tentang yang tersembunyi dalam hati kita.

zyla banyak belajar tentang hidup ni dengan mak ayah zyla.. tengok berlakuan mereka. dulu memang zyla panas baran sikit, tapi sejak dah tua ni.. dah kurang dah. sebabnya mungkin doa mak zyla kot. kalau zyla dah marah, aish! usah cakap laa. musnahlaa dunia.

kalau mak berpesan, kita turutkan aje.. taat kepada ibu dan ayah akan membolekan kita masuk ke syurga dan kita juga perlu ada niat nak jadi anak yang soleh dan solehah, supaya Allah dengar doa kita, selamatkan mak ayah kita dunia dan akhirat, permudahkan urusan mereka dalam mencari rezeki untuk kita dan permudahkan mereka untuk tiba di kota bercahaya, Kota Makkah..

kita semua akan jadi mak ayah satu hari nanti, kalau hari ini kita anak yang degil nanti anak kita juga yang degil. jangan buat mak ayah kita menangis sebab kekasaran kita sebb nanti Allah murka pada kita. pilih mak ayah dan adik-adik lebih dari kekasih hati yang silih berganti.

zyla juga manusia serba kekurangan... ada masa silam. yang pahit sudah semestinya.. kalau orang kata zyla baik, zyla tak baik pun. kalau orang kata zyla solehah, zyla belum cukup beribadat dengan Allah, yang wajib pun belum tentu semuanya sempurna zyla laksanakan. apatah lagi yang sunat, entah pernh buat atau tidak. kalau cakap zyla bijak.. ish2. semakin zyla belajar semakin zyla rasa diri ini belum penuh lagi ilmu didada.



No comments: