Saturday, August 18, 2012

minoriti dan majoriti

http://www.emocutez.com.. sebelum memulakan entri pada pagi subuh yang penuh kesejukan ini. zyla nak ambil kesempatan untuk ucapkan Selamat Hari Raya kepada pembaca blog ni dan seluruh umat Islam di dunia ni. zyla selaku pemilik tunggal blog ini ingin memohon maaf dan ampun andai sepanjang menceburi alam blogging ni , ada di antara entri-entri zyla yang menyakitkan hati sesiapa atau membuat korang terasa dengan zyla.


tak syoklah kalau untuk umum aje nak buat ucapan selamat hari raya, untuk kawan-kawan zyla, insya Allah korang akan terima SMS dari zyla nanti. 

sebab adik dah balik dari surau , so kene cepat taip sebab dia nak guna lappy and broadband ni.

tadi lepas sahur , kteorang tengok sukan olimpik( imbasan kat astro), then zyla pun tanya dia siapa yang menang dan siapa yang kalah. ish2.. sorry, sebab masa olimpik ni zyla tak ambil berat sangat, sebab sepanjang bulan ni terlalu sibuk dengan kelas. dengar kawan berbual tapi tak fokus. isu hangat pun masa Lee Cheng Wei kalah hari tu.

dan inilah yang zyla nak sentuh pasal minoriti dan majoriti. pertama sekali yang kita perlu faham, adalah apa itu maksud majoriti dan apa itu minoriti.

MAJORITI:  Maksudnya bilangan yang banyak.
MONORITI: Maksudnya bilangan yang sedikit. 

sepanjang olimpik, zyla hanya selalu dengar nama Lee Cheng Wei aje yang jadi hot topik. memang dia je ke harapan negara untuk meraih pingat??? sukan lain tak ada?? hmm. mungkin sebab dia pemain bertaraf antarabangasa, so atlet lain tu tak berapa nama famous sangatlah kan??? memang Majoriti orang minat sukan Badminton dan bola sepak dan hanya monoriti yang minat sukan pertahankan diri, renang, lumba basikal dan banyak lagi. mungkin sebab sokongan sukan lain adalah dari pihak monoriti , kontijen negara kita macan tak menyerlah. tapi sebenarnya tak adalah banyak mana pun pengaruh dari pihak monoriti  ni. sebab majoriti hanya akan sokong dan tengok match untuk badminton. betul tak???

itulah jugak macam keadaan semasa sekarang ni. kalau ada isu besar aje akan pandang pada mojoriti tak pandang langsung pada minoriti. 


http://www.emocutez.com<< kalau Fahim baca entri ni, dia mesti susah sikit nak faham. haha..


http://www.emocutez.com.. pendapat zyla, sebelum kita nak bercakap pasal sesuatu tu, topik ke atau isu terhangat.. janganlah sesekali cakap pasal majoriti sahaja tapi minoriti pun kene ambil tahu jugak. tak semua orang seperti yang kita katakan tau3??? kenapa ?? sebab takut nanti, bila kita syok bercakap pasal majoriti ni kita pulak yang terkena balik dengan pihak minoriti.

No comments: