Thursday, August 09, 2012

kita perlu kreatif

http://www.emocutez.com<< pernah jadi macam monyet ni?

menjadi buntu bila nak buat assgnment?? apa bila cuti tak tau nak buat apa lepas bangun pagi??? of course ada ke?? tipulah kalau tak ada.. zyla pun baru mengalaminya semalam.. otak macam dah kene block aje, siapa tahan kalau kene stand up sampai pukul 3 -4 pagi buat kerja?? buat pulak kat MCD tempat awam, memang tak tahanlah kan??

oleh sebab zyla pun berpengalaman dengan benda-benda yang macam ni, i would like to share some idea with all of you lah. 

teruatamanya bagi student. tak kisahlah peringkat yang mana pun, tapi kalau bab buat assgmnt mesti bosan kan??? rasa macam kepala otak kene korek aje kan?? lebih parah kala assgnment kene reject! huh.. rasa nak goleng2 aje kat tengah jalan.. betul tak??

kalau dalam situasi yang buntu macam tu.. perkara pertama sekali yang harus kita buat ialah pastikan kita dah plan masa dan sediakan segala-galanya sebelum nak buat assgnment.. sediakan maklumat, internet, laptop, makanan ringan dan tempat nak buat discussion dengan kawan2.. sebab kalau semuanya dalam keadaan yang kelam kabut memang lagiu bertambah huru haralah hidup kitahttp://www.emocutez.com. dan kita pun tak bolehlah nak pentingkan diri sendiri. sila bersikap toleransi dan saling membantu oky. jangan serabut sangat.  itu kalau kita buat kerja berkumpulan..

perkara kedua ialah,  pastikan kita dah dapat tidur yang cukup dan badan kita sihat.http://www.emocutez.com makan cukup, minum cukup dan hati jauh dari segala masalah yang boleh menyebabkan kita langsung tak boleh berfikir. zyla faham bila kitra dah makin besar dan dewasa ni banyak sangat laa konflik yang akan kita hadapi. memang amat-amat melecehkan.. dan sebelum tu pastikan badan sentiasa segar. dan kalau zyla, zyla suka badan zyla bau wangi.. sebab tu tak boleh kalau tak ada lotion ke, bedak bdn ke.. untuk itu zyla pilih produk johnson baby sebab bau dia amat menyenangkan zyla.. hehe.. bajet baby tua .. 

perkara ketiga.. ini zyla lagi suka..http://www.emocutez.com hiburkan hati.. macam mana caranya??? tengok, dengar , baca or tulis apa yang kita suka. manjakan diri sendiri. macam zyla, suka tengok video mat Lutfi berkali-kali sebab dia best, dengar lagu  berentak balada supaya kepala tak serabut, dan akhir sekali menulis blog ni!. 

zyla memang lah tak bagus sangat dan sentiasa cari jalan untuk perbaiki diri sendiri. sebab sejarah silam zyla , zyla bukanlah seorang manusia yang baik.. memang orang akan cakap, nobody are perfect. tapi hanya zyla sahaja yang tahu siapa diri zyla dan zyla sedar diri ni bukanlah layak untuk dipandang tinggi oleh sesiapa... of course kalau ada yang baca blog ni dan follow setiap entri zyla, mesti banyak tertanya-tanya apa sebenarnya yang zyla nak sampaikan.. itulah kelemahan zyla , tak reti nak bagitau perkara sebenar... zyla malu. hehe..

dah-dah!!! asal boleh jadi sesi luahkan perasaan pulak ni. hope apa yang zyla share ni serba sedikit akan membantu individu yang tengah buntu sekarang ni. apapun, kita kene jadi kreatif supaya hidup kita ni lebih mudah, selesa dan senang.. mesti rasa comel kalau kita kreatif kan?? 


1 comment:

Atan Johari said...

HI....biasala tu...bergelar mahasiswa/i ni kenala spent banyak masa menghadap laptop buat aasignment....Assignment kena Reject tu saya dah biasa lalui...tapi saya buat balik...dengan perlaha-lahan lepas tu sentiasa rujuk pensyarah...bagi tunjuk dengan apa yang aku buat..sampai pensyarah tu naik muak tengok muka aku ni...huhuhu..tapi alhamdulillah....
berkat usaha aku memperbaiki assignment aku tu...selalu terjah pensyarah...akhirnya aku dapat markah yg cemerlang...ok teruskan usaha ok...(^_^)