Friday, April 29, 2011

tanggungjawab kita.. sapa yag perlu laksanakan kalau bukan kita sendiri..

assalammualaikum.... pagi2 mcm ni bukan zyla nak ajak mengutuk or memburukan org. tp sekadar ingatan dan renungan bersama. Kita ni smua hanya manusia biasa je kan? kita ni semakin membesar semakin byk tanggungjawab btol ta.. dari kita single mcm zyla ni sebagai student tanggungjwb zyla hny stdy n wat yang terbaik, sebagai kakak zyla pimpin adik2 zyla ke arus yang benar cuma satu je tanggungjwb yang tak kan pernah berubah oleh faktor usia, Tanggungjawab kita pada Maha Pencipta. Allah SWT zyla ni pun bukanlah baik sangat tapi alhamdululillah makin hari zyla makin mendapat kesedaran. Dunia ni pun dah smpai ke penghujungnya dan kita adalah umat Nabi Muhammad SAW yang terakhir.

zyla mmg respect habis dgn papa zyla, sbb susah mana pun hidup kiteorg dia ttp laksanakan tanggungjwab dia sebagai ketua keluarga yang terbaik n mama zyla sebagai penyokong mmg setia disisi ayah wlau apapun badai yang pernah melanda keluarga zyla.. balasan nya sekarang, bukan nak bangga tapi zyla dan adik-adik kira dh melangkah 2 tapak kehadapan untuk mencapai kejayaan dan wlaupn kejayaan yang zyla hadiahkan utk mama dan papa zyla masih ta seberapa dan tak ada apa pun yang perlu dibanggakan zyla tak pernah nak rasa down or terus mengalah. Zyla yakin ada kejayaan untuk zyla dan sekarang zyla perlu usaha lebih sikit untuk mencapai smua tu..

Adik-adik zyla pun laksanakan tanggungjwb diaorg dgn terbaik.. skrg ni adik zyla 2 org dh masuk MRSM Betong. sorang tu msuk Vokasional. hey! jangan pandang rendah tau sapa2 yang masuk Vokasional ni, org yang lebih byk praktikal ni sbnrnya lebih baik dr yang hafal byk teori dan adik bongsu zyla pun tak kurang hebatnya. makin rajin belajar sekarang. oleh itu dgn syukurnya zyla nak ckp, sbagai kakak zyla bangga dgn kejayaan kamiorg adik2 beradik.. 

hujung2 semester ni ada beberapa perkara yang buatkan zyla kurang senang.. sblm nak masuk sem baru, mmglah kite kne daftar section utk sem depan... kira bertuah tau dpt pilih section. tapi sedihnya bila ada kwn2 yang ta nak g daftarkan diri diorg sendiri... susah sgt ke nak bgn pagi2 n just tulis nm n no id utk section next sem?? zyla kecewa sangat dgn kekwn yang mcm ni. bkn ssah pun.. ni kita umpama nak letakkan diri kta sendiri utk mnuntut ilmu. n jugak slalu tak dtg clss... payah sgt ke nak g class?? bkn jauh sgt pun jarak hostle dgn kolej.. jalan kaki?? jgn nak jadikan alasanlah.. sejak sem lepas jalan kaki takkanlah tak biasa lagi kot.

zyla ni sejak sekolah lagi jln kaki tau... even ada ms ayah ambik n terserempak dgn ayah kat tgh jalan, zyla ttp teruskan berjalan kaki dgn kwn. mama zyla slalu ckp n pesan kita berjalan kaki utk menuntut ilmu itu menampakkan usaha kita utk menuntut ilmu, kat situ kita akan dpt pahala kerana menunaikan tanggjwb sebagai org Islam iaitu menuntut ilmu. zyla mmg ta fhm.. byr beribu2 tapi ta nak dtg clss.. PEMALAS BETUL!

sebenarnya kita akan menjadi lebih puas kalau dpt laksanakan setiap tanggugjwb kita ni dgn baik.. mmglah ada jugak bnda yg zyla tak dpt laksanakan tp zyla slalu janji dgn diri zyla utk terus berjuang dan satu hari nanti akan tebus apa saja yang zyla ta sempat nak laksanakan

jauhi malas itu kerana malas adalah kunci kegagalan  dan bila kita malas syaitan makin suka nak hasut kita utk menghala ke arah kegagalan..

kpd kwn2 yang terasa zyla bukan nak kutuk korg, tak sm skali. zyla syg sgt korg.. tapi zyla nk  korg sedar, tanggungjwb korg korg kne laksanakan smuanya sendiri baru puas hati. tol tak? kan elok kalau kita smua sm2 g class n tunaikan smua tugasan bersm. msti kita lebih happy kan? terpulanglah kalau nak ambik teguran zyla ni sbgai nasihat or singkirkan zyla. zyla ta kisah... sbb ni pn tangggjwb zyla utk tegur korg tau.. mgkn korg lupa.. shbt yang baik itu adalah shbt yang berani utk menegur keslahan shbtnya bukan menggalakkan sbhtnya terus hanyut di arus yang salah.. 

No comments: