Friday, April 29, 2011

nasihat org tua

ni zyla nak tnye.. kalau korg ada mslh ke , nak wat pilihan ke korg akan tnya sapa dlu??? diri sendiri, kwn, pakwe,makwe or mak ayah korg?? zyla pasti korang akan tny kwn2 n pasangan msg2 dlukan lbh dari mak ayah korg.. huhu... sedihnye kalau ini mmg terjadi.. bkn nk kata zyla anak yg baik.. tak sama sekali.itu hak masing2.. zyla fhm... 

pernah satu hari msa zyla n adik zyla berbincang satu perkara ni dgn ayah zyla.. ayah zyla terus ckp  mcm ni..

" korg fikir korg ni org muda tahu sgt ke nak wat keputusan? jgn fikir korg bijak smua yg korg ckp tu btol n apa yg org tua ckp tu slh"..

yeah... ada yg terasa ta??? serius zyla ckp, zyla mmg malu dgn ayah zyla smpai sekarang..bila nk wat apa2 je or kptsan zyla akan tnya ayah zyla dlu.

bila zyla renung wajah mak ayah zyla tu zyla rasa insaf sangat.. nape sbb mak ayah kita nk sgt kita menghargai kehadiran diorg.. even diorg bz dgn kerja tp dlm hati n doa diorg akan ingat kat kita dlu.. dlu sblm zyla spm, ayah zyla mmg bz sgt bkerja. slalu sgt outstation.. smpikan nk jmpa dlm satu bulan pun ssh.. zyla pnh terlepas ckp kat mak zyla yg ayah ta ingat kat zyla n mgkn ta doakan zyla yg nak spm ni..huhuhuhu.... ms tu tgh mood marah , wajah mak zyla sedih sangat tapi zyla ta peduli... jahat kan zyla.. sbb tu skrg ni bila dh sedar, zyla sayu sgt bila berjauhan dgn mak ayah zyla...

kita ni sebagai anak-anak mgkn terlepas pandang n ta perasan yang mak ayah kita mmg nak kita ni pentingkan pandangan diorg.. kita syok2 tgk cerita dlm tv, bila siarkan pasangan baru kawhin dpt baby baru, pernah ta korg fikir mak ayah kita ms dpt kita dlu.. lebih2 lagi anak sulung.. apa harapan diorg pada kita? 

sebenarnya mak ayah kita ni pn nk manja dgn kita jugak, mcm mana diorg manjakan kita masa kecik2 dlu... pernah terfikir ta??? ta kan? knpe?? sbb kita lalai dgn alam remaja kita.. so kwn2 , jgn cari mak ayah kita ms kita ssh or sesak ta de duit... jgn pentingkan sgt kwn2 tu.. sb kat akhirat nanti kita ttp akan cari mak ayah kita jugak..


ingatlah pengorbanan mak ayah kita.. jangan sesekali lukakn or buatkan mak ayah kita menangis kerana kita... menangis kerana kejayaan kita tak mengapa... slalu doakan ibu bapa kita n bila diorg dh ta ada, slalu2 mengingati diorg dgn sedekahkan AL Fatihah, Yassin n bersedekah... semoga arwah mak ayah kita nanti akan menjadi tenang dgn amalan kita... insya allah



zyla pun nak share hadis yg blh dijadikan renungan kita bersama... insya allah..

DOA IBU DAN AYAH...

Rasullah saw. bersabda,


"Tiga macam doa yang pasti dikabulkan (mustajabah), yang sama sekali tidak ada keraguan tentang itu, yaitu: doa orang tua untuk anaknya, doa orang yang sedang berpergian (musafir), dan doa orang teraniaya."
(HR. Bukhari, Muslim, dari Abi Hurairah)

"Doa orang tua untuk anaknya bagaikan doa nabi untuk umatnya."
(HR.ad-Dailami)

Hadis ini memberitahukan bahwa doa yang tidak ditolak Allah swt. adalah doa ibu dan ayah (orang tua) untuk anaknya. Dan, doa ibu dan ayah bagaikan doa nabi kepada umatnya. Seorang nabi yang mendoakan kebaikan untuk umatnya, niscaya Allah mengabulkan. Sebaliknya, seorang nabi yang mendoakan kehancuran karena kedurhakaan kaumnya, Allah pun akan mengabulkan.
Jadi, keberhasilan atau kebaikan, bahkan keburukan yang terjadi pada setiap anak di dunia ini tak hanya ditentukan oleh dirinya sendiri dan ketakwaannya kepada Allah semata, tetapi juga ditentukan oleh manjurnya doa ibu dan ayah. Lalu, apa saja keuntungan jika mereka selalu mendoakan kita? Bagaimana caranya berbakti pada mereka? Temukanlah di dalam buku ini, dan simaklah kisah-kisahnya yang menakjubkan.
"Barangsiapa yang merelakan diri terhadap kedua orang tuanya berarti ia rela (senang) terhadap Allah, dan barangsiapa yang memarahi kedua orang tuanya maka ia seperti memarahi Allah."
(HR. Bukhari)

"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibu bapa."
(HR. Tirmidzi)








Ini pulak lirik lagu Terima Kasih Ayah dan Ibu dari Hijjaz..

terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah (2x)

lahirku ke dunia
ku disambut penuh syukur
bisikan azan ke telinga
hikamah kalimah nan luhur
lahirku ke dunia
ku diasuh mengenal Allah
ku diajar sebut namaNya
juga nabi rasul mulia
salam sayang ayah dan ibu
mendidik ku tak pernah jemu
halalkan lah makan minumku
maafkanlah salah silapku
tanpa maaf dan juga restu
hidupku jadi tak menentu
tiada yang lebih bernilai
dari pengorbanan yang suci itu
tak berdaya aku membalasnya
moga ku jadi anak yang bertakwa
[ Terima Kasih Ayah dan Ibu lyrics found on http://lyrics.my ]
terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah (2x)
Jasamu oh ayah dan ibu
akan ku kenang selamnya
hidup saling berkasih sayang
membina keluarga bahaia
(bridge)
pada mu Allah aku berdoa
pada Mu jua aku meminta
rahmatilah ibu ayah tercinta
apunilah dosa- dosa mereka
panjang umur, murahkan rezeki
sejahtera dalam ketaatan
moga berbahagia di dunia, di akhirat
beroleh syurga
daku mengharap redha mu ibu
juga redha darimu ayah
hanya itulah yang ku pintu
agar hidupku lebih bermakna
terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah
(ulang bridge)

hargailah mak ayah kita selagi mereka masih ada. Jangan nanti bila mereka dh ta de baru nak menyesal. Kalau dlu masa kecik kita nk apa je smua mereka sediakan , bila kita dh senang janganlah nak berkira sangat dgn mak ayah tu. lagi satu, jangan malu sapa atau latar belakang mak ayah kita. ta kisahlah mereka serba kekurangan ataupun tak berpendidikan tinggi tapi hasil  titik peluh merekalah hari ini kita menjadi insan yang berguna... renungkanlah bersama...


zyla sedih sgt bila bc   akhbar berita mengatakan anak buang mak ayahlah, hntr mak ayah ke rmh org2 tualah.. mana pergi rasa kasih sayang n kemanusiaan mereka yg menghantar mak ayah ke rmh org tua ni?? kalau kita berkemampuan ta salah kan kita jaga mereka sampai hujung nafas mereka. bukankah itu adalah tanggungjawab kita jugak???


ingatlah selalu, bukan wang ringgit dan harta benda yang mak ayah kita harapkan dari kita, tapi sebenarnya diaorg nk sgt tengok hidup kita ni selesa dan bahagia.. tergamak ke nak buatkan mak ayah kita menangis kerana kita??


sesungguhnya mak ayah itu adalah org yang paling mulia dlm hidup kita ni... tanpa mereka siapalah kita....


































1 comment:

Fathin Fazila Razali said...

links ni zyla dh share kat fb hari ni ( 2 mei 2011).. mg zyla ajak kwm2 bc links ni.. huhu. mmg ada yg terasa kan... zyla sendiri pn.. dgn layan lagu from a secret garden lagi...