Sunday, March 10, 2013

jangan ambik hak orang

assalammualaikum...

dah sudah!

inilah bila kegemaran datang kembali.. apa dia?baca novel laa..novel melayu mesti korang tahu mcam mana jalan ceritanya kan? kawen paksa ,lepas tu rampas merampas.. sedih pedih bila membacanya.. macam nak campak aje novel tu dalam laut. haha.http://www.emocutez.com..

tapi bila zyla melihat keadaan sekeliling ada jugak cerita dlam novel itu benar-benar terjdi dalam realiti hidup kita. dan mak zyla selalu pesan dengan tegasnya.. ' kak long! jangan ambik hak orang. biar orang ambik hak kak long. nanti Allah gantikan dengan lebih baik.." itulah pesanan dan amanah yang zyla pegang selama  5 tahun ni.. wah! 5 tahun tu.. lama giler.

bagi yang tahu tentang zyla akan selalu tertanya-tanya kenapa suka mengalh dalam banyak benda? kenapa nak diam dan menyepikan diri. bukn zyla lari dari masalh tapi bila zyl buat mcm tu keadaan tetiba akan bertambah jdi baik. walaupun mengambil masa yang agak lama tapi akhirnya semua pihk akan gembira dan bahagia termsuk zyla.

ya, zyla gembira sekarang. mana ada sedih-sedih dh.. oky aje!http://www.emocutez.com

tapi kenapa lagu blog ini sayu sangat kan?

sebab zyla rindu kat semua orang bila zyla berada diperantauan ni.. ( amboi ! bajet beljar jauh sangat.. padahal kl je kot). hehe. ye, zyla rindu. rindukan mereka yang selalu ada disisi zyla satu saat dulu.

kembali kepada tajuk entri.

memang ada yang jenis orang yang tak senang bila ada orang nk ambik hak dia. tak kishlah jawatan ke, kawan ke, kekasih ke.. nak serang dengan bom terus. nak menangis melalak-lalak, mogok makan, jadi murung.. hmm.. tapi itu normal. tak semua orang boleh kawal diri. dan Allah memang menguji kita pada tahap kemampuan kita. 

zyla pun pernah lakukan kesilapan. menyakitkan hati kawan, hmm..

tapi menjadi kepantangan zyla.. kalau ada yang nak ambik hak orang. kamu tahu jika Allah telah izinkan sesuatu itu berlaku maka akan terjadilh ia. dan apa yang kamu benci mungkin sesuatu yang baik bgi kamu dan sesuatu yang kamu benci akan memberi kebaikan kepada kamu.renungkanlah. 

life is simple. bak kata kawan zyla ika.. semua orang ada kelemahan dan kelebihan masing-masing. dan zyla insaf.

yang kesalnya ada mereka yang sampai nak guna ilmu sihir untuk dapatkan apa yang mereka nk. hmm.. tak elok macam tu. tahu tak, bila kita bahagia atas kesedihan orang lain, hidup kita siang malam tak akan bahagia. hati tak akan pernh menipu tuannya . hati tahu bila kmu gembira dan bersedih.

bila zyla tak pernh berusaha untuk pertahankan hak zyla. sekali pun zyla tak menyesal sehingga sekarng, zyla menjadi lega pada esok harinya. zyla tahu kenapa zyla ambik keputusan untuk diamkan diri. sebab ada pihak lain yang lebih penting dari zyla. 

kalau ada yang bertanya dengan zyla... macam mana nak bersabar.. senang aje jawapnnya. jangan cemburu dengn apa yang orang ada dan kita sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada . dan perkara itu akan buatkan kita jadi sennag dan bahagia.

selalu kita dengar,
 hidup ini bagaikan kertas putih dan tangan kita sendiri yang mewarnakannya. dan sekarang, semua orang sedang melihat warna yang zyla sentuh pada kertas putih itu.. dari dulu sehingga sekarang. janganlah menilai dari mata zyla. memang kesedihan itu ada.. sedih, sebabnya zyla hilng seseorang yang amat zyla sayang dan rindui selama bertahun-tahun. dan paling zyla tak menyangka,, dihujung hayatnya. sebelum arwah menutup mata.. dia masih menyebut nama zyla.. itulah satu kesedihan yang msih lgi bersarang dihati. dan ketahuilah zyla sedang kuatkan diri ketika ini, disaat zyla bakal mengakhiri pengjian zyla. bukan senang tau nak berjauhan dengan kelurga.

zyla selalu rindu.

kalau arwah ibu angkat zyla masih hidup, pastinya zyla sentiasa senang mendengar nasihat dia. merasa belaian dia, melihat senyuman dia. 

bertahun dulu, masa zyla msih lagi seorang yang jahil, zyla tak pernah faham apa yang orang tua pesan. tapi bila kini zyla semkin dewasa, barulah zyla sedar apa yang mereka pesan itu rupanya menjadi realiti hidup zyla.






No comments: